CATIA – aplikacja wspomagająca prace inżynierskie

CATIA V5 to jeden z najbardziej rozbudowanych i wszechstronnych programów wspomagających prace inżynierskie. Znajduje zastosowanie w wymagających gałęziach przemysłu, dlatego wybierana jest przez największe koncerny motoryzacyjne oraz lotnicze. Jest to zaprojektowana całkowicie od podstaw rodzina CAD/CAM/CAE, służąca do kompleksowego zarządzania cyklem życia produktu. Bogaty zestaw narzędzi wspomaga rozwój wyrobu na każdym etapie, począwszy od koncepcji aż po dokumentację techniczną.

CATIA V5 – PRZEZNACZENIE

Poprzez swój niezwykle prosty w obsłudze, zgodny z najnowszymi trendami interfejs użytkownika, CATIA V5 udostępnia innowacyjne technologie służące do maksymalizacji wydajności i kreatywności w całym zakresie procesu projektowego.
Gdy włączysz opisywany program, czeka na Ciebie pełen możliwości zestaw narzędzi, które są do Twojej pełnej dyspozycji.

GENEZA SYSTEMU CATIA

CATIA V5 to system, który rozwija się od blisko pięciu dekad. Swoje początki zawdzięcza francuskiej firmie Dassault Aviation, w której aerodynamiczne wymagania sprawiły, że inżynierowie w latach 70 zaczęli definiować numerycznie kształty samolotu. Taki opis był wykorzystywany w pierwszej kolejności przez specjalistów od aerodynamiki oraz analizy wytrzymałościowej, a później również przez biuro projektowe. W ten sposób otrzymano trójwymiarowy model geometryczny, który następnie mógł posłużyć do  utworzenia rysunków technicznych, opisujących szczegóły całej struktury. Tak zrodził się CAD (Computer Aided Design – komputerowo wspomagane projektowanie). W zakładzie już wcześniej pracowały maszyny sterowane numerycznie (NC), ale dopiero teraz można było pomyśleć o generowaniu ścieżki narzędzia na podstawie modelu 3D. Opracowanie takiego systemu pozwoliło powiązać również produkcję z modelem geometrycznym, co z kolei oznaczało narodziny komputerowo wspomaganego wytwarzania, czyli CAM (Computer Aided Manufacturing).

Po raz pierwszy w przemyśle te same dane geometryczne, mogły zostać wykorzystane do projektowania, analizy, symulacji oraz wytwarzania, eliminując w ten sposób wiele błędów popełnianych wcześniej w takim procesie.

We wczesnych latach 70 na bazie takiego systemu CAD/CAM zostały zaprojektowane, zoptymalizowane i wykonane poszycia oraz główne części samolotów Alphajet (treningowo-bojowy) oraz Mercure (samolot pasażerski).

POCZĄTKI DZIAŁANIA CATIA

Początkowo taki system był znacznie bardziej skomplikowany w obsłudze od tych, których używa się w dzisiejszych czasach. Wynikało to częściowo z faktu, że system powstawał z myślą o spełnieniu precyzyjnie określonych zadań w bardzo wąskiej dziedzinie, a z drugiej strony ówczesne komputery nie pozwalały na intuicyjną i płynną interakcję z użytkownikiem. Z tego powodu operator systemu musiał być w tym wyspecjalizowany. W związku z tym dział, który rozwijał oprogramowanie, zajmował się również przygotowaniem danych dla pozostałych inżynierów. Dla przykładu, jeśli biuro projektowe potrzebowało przekroju skrzydła w określonej płaszczyźnie, to wysyłana była taka prośba do działu programistów, którzy po wyznaczeniu odpowiedniego widoku, odsyłali wyniki zapisane na papierze przez maszynę drukującą.

W roku 1977 kiedy przedstawiony został terminal graficzny IBM3250, rodzi się pomysł, żeby wszystkie dotychczas stworzone aplikacje napisać jeszcze raz, ale jako jeden system z pełnym interfejsem graficznym, tak żeby każdy inżynier mógł z niego korzystać. Zapada decyzja o utworzeniu działu rozwoju oprogramowania (4 inżynierów). Oczywiście wdrożenie systemu wymagało przekonywania pracowników od najwyższego do najniższego szczebla, ale już w roku 1980 całe Dassault Aviation używa systemu, który nosi nazwę CATI (Computer Aided Tri-dimensional Interactive).

Twórcy CATI zastanawiają się, jak wykorzystać narzędzie, którego nie posiada konkurencja – zachować je dla siebie i zyskać w ten sposób przewagę nad konkurencją, czy czerpać zyski ze sprzedaży?

Wybór jest oczywisty nie tylko ze względu na potencjalne korzyści finansowe, ale również z uwagi na poprawę współpracy z partnerami firmy. Z powodu braku doświadczenia w sprzedaży globalnej, pomimo zawirowań politycznych, w roku 1981 amerykański IBM staje się kluczowym partnerem nowo powstałej firmy Dassault Systemes, która od tej pory jest odpowiedzialna za rozwój systemu o zmienionej już nazwie – CATIA (Computer Aided Tri-dimensional Interactive Application).

W ciągu kilku miesięcy pojawiają się pierwsi klienci: rodzima SNECMA, Mercedes i BMW z Niemiec, japońska Honda i firma Grumman Aerospace z USA. W tamtych czasach, było to ogromne wyzwanie ze względu na trzy czynniki:

  1. Komunikacja od strony technologicznej oraz językowej była na bardzo niskim poziomie (telefon Paryż – Nowy York był wielkim wydarzeniem w firmie).
  2. Standardem w przemyśle był rysunek techniczny i panowało ogólne przekonanie, że jest to niezastąpiony sposób zapisu myśli technicznej.
  3. Twórca systemu CATIA wywodził się z przemysłu lotniczego, więc nie miał pojęcia o przemyśle motoryzacyjnym czy innym.

Niedługo później, w roku 1986, sensację wzbudza wiadomość o wyborze systemu CATIA przez amerykański koncern Boeing. Takie portfolio sugeruje, że CATIA jest bardzo cennym narzędziem.

CATIA W WERSJI 0

CATIA w wersji 0 zawierała pięć zintegrowanych środowisk – 3D Shape Design, 3D Kinematics, Analysis, Multi-axis NC Machining oraz interfejs CADAM-CATIA. Przez kolejne lata system był nieustannie rozwijany i wybierany przez wiele firm z różnych sektorów przemysłu. W obecnych czasach CATIA to sprawdzone, dojrzałe i stabilne narzędzie, które jest wykorzystywane nie tylko przez konstruktorów, technologów, programistów maszyn CNC, czy specjalistów od analizy wytrzymałościowej, ale również przez elektryków, hydraulików, pracowników produkcji, planistów, stylistów, działy marketingu i wielu innych.